0912 299 0512 asadghazavi@gmail.com

ماهی کوی یا کپور گلگون 

 به انواع تزئینی و پرورش یافتهٔ ماهی کپور که رنگارنگ باشند ماهی کوی یا کَپور زینتی گفته می‌شود. کوی‌ها بیشتر برای آراستن باغ‌ها در فضای باز و در استخرها و حوضچه‌های باغ‌ها نگهداری می‌شوند. این نوع ماهی در دهه ۱۸۲۰ از پرورش و اصلاح نژادی کپور معمولی به وجود آمد. کوی‌ها هنوز در ژاپن طرفداران فراوانی دارند و نماد عشق و دوستی خوانده می‌شوند. رنگ‌های کوی بسیار گوناگون می‌باشد، اما رایج‌ترین این رنگها سفید، قرمز، سیاه، زرد، آبی و خامه‌ای می‌باشند.تاریخ دقیق ورود این ماهی به کشور ایران مشخص نیست، ولی در دو دهه اخیر واردات و تولید ماهی کوی به ایران روند رو به رشدی داشته است.ماهی کوی از خانواده ی کپور سانان است و بر طبق عادت خانوادگیشان این موجودات پرخور همیشه درحال غذا خوردن هستند . زیستگاه اصلی ماهی کوی (Koi) به کشور سامورائی های ، ژاپن در آسیای مرکزی بر می گردد.

شناخت جنسیت ماهی کوی:

اگر ماهیان شما بالغ هستند شما به راحتی می توانید از روی شکل بدنی آنها جنسیتشان را تعیین کنید برای این کار ماهی ها را از آب خارج کرده ودر ظرفی مناسب قرار دهید از بالا به انها نگاه کنید بدن ماهی ماده از بالا گرد تر و عمیق تر دیده می شود در حالی که بدن ماهی نر کشیده تر است. البته ماهی کوی دارای برخی صفات جنسی دیگر نیز می باشد که فقط می‌توان آنها را در فصل تخم ریزی مشاهده نمود به طور مثال ظهور دانه‌های سفید رنگ و جوش مانند بر روی سر و آبشش ماهی و یا بیرون زدگی مجرای تخم ریزی ماهی ماده در فصل آمادگی برای تخم‌ریزی. همچنین جنسیت ماهی کوی نر را با یک نگاه به قسمت گود در میان باله‌ی پایین و مخرجی نیز می توان از ماهی ماده تشخیص داد. ماهی کوی ماده در هر بار تخم ریزی، حداقل حدود هزار تخم تولید می کنند.

نحوه بچه گیری از کوی ها :

 زاد و ولد در ماهی های کوی یک پروسه تحصصی بوده و باید برای آن زمان کافی قرار داد، در اینجا سعی می‌شود چند نکته کلی در مورد راد ولد این گونه از ماهیان زینتی عنوان گردد. مراحل تکثیر در ماهی های کوی به صورت زیر است :
تعین زمان بلوغ: زمان بلوغ در ماهی نر و ماده متفاوت است در ماهی نر این زمان در حدود ۲-۳ سالگی در آب هوای معتدل است این در حالی است که ماهی ماده حداقل با فاصله ۶ ماه الی یک سال با ماهی نر بالغ می شود.
تخم‌ریزی طبیعی: در تخم ریزی طبیعی تمام فرایند تخم ریزی توسط ماهی ها و به صورت طبیعی و بدون دخالت انسان صورت می گیرد. در این روش ماهی نر و ماده ابتدا در سطح آب شروع به شنا می کنند و نر ماهی ماده را دنبال می کند. ماهی های کوی علاقه دارند که تخم ریزی را در مناطق کم عمق اب در بین ریشه یا برگ های ریخته شده از درختان انجام دهند.
تخم ریزی یا تخمگیری مصنوعی: تکثیر این ماهی به روش صنعتی همان طور که از نامش پیداست بر افزایش تعداد موالید تمرکز دارد. برای تکثیر آن به روش صنعتی روش های متنوعی وجود دارد که در تمامی آنها تعداد بچه ماهی های بدست آمده به شکل قابل توجهی بیشتر از دیگر روش های سنتی است.
اگر در این رابطه سوالی داشتید می‌توانید ازطریق تلگرام ما بپرسید.

 

نحوه غذا دهی به ماهی کوی:

کوی ها گاهی اوقات به خاطر دهان بزرگی که دارند ماهیان کوچک تر از خود را می بلعند، اما ذاتا گوشتخوار نمی باشند. اگر آن ها را خوب تربیت کرده باشید و عادت دهید می توانید حتی با استفاده از دست و شیشه شیر بچه نیز آن ها را تغذیه کنید. گرانول و امثال آن و حتی سبزیجاتی نظیر کاهو، اسفناج، نخود فرنگی پوست کنده و برگ چغندر نیز می تواند رژیم غذایی گیاهی مناسبی برای این نوع ماهی باشد.

نگهداری کوی ها: ماهی کوی یک ماهی آرام و صلح جو و البته همیشه گرسنه می باشد. آن ها را معمولا در آکواریوم های بسیار بزرگ ، حوضچه ها ، استخر ها و مرداب های مصنوعی که با گیاهان مردابی نظیر نخل، نیلوفر و کاهوی آبی تزئیین گشته اند نگهداری می کنند. این ماهی دارای رشد سریع و دردسر ساز می باشد و افراد مبتدی نباید اقدام به نگهداری از آن ها کنند. هرچند ماهی کوی نوعی از ماهی ها است که برای نگهداری در برکه ها به وجود آمده است ، اما کمبود فضا در خانه های امروزی باعث شده است که به سرعت این ماهیان دوست داشتنی جای خود را در آکواریوم ها نیز باز کنند و حتی نژاد هایی نیز برای نگهداری در آکواریوم ها پرورش یابند.
ماهی کوی نیاز به فضای زیاد برای شنا دارد ، بنابر این باید آکواریومی را که برای ان انتخاب می کنید به اندازه ای باشد که ماهی بتواند به راحتی در آن شنا کند. برای نگه داری از این ماهی در آکواریوم بهتر است کوچکترین کوی های اتنخاب شوند تا بتوانید مدت طولانی تری از زیبایی آن ها در آکواریوم خود استفاده نمایید.

نحوه تهیه ماهی کوی:

کوی ها انواع گونه‌ها را دارا می باشند که هر کدام قیمت متفاوتی دارد، برای اطلاع از قیمت این ماهی‌ها می‌توانید به  تلگرام ما مراجعه فرمایید.